Val av hotell och andra tips inför konferensen

Det är ingen hemlighet att konferensstaden Uppsala har många fina och bra hotell att välja bland. Däremot finns detaljer som skiljer dom åt och för att genomföra en lyckad och effektiv konferens kan man behöva anpassa valet av hotell efter det aktuella tillfället.

Jobba efter en checklista

Det är mycket som ska stämma för att man ska lyckas med en konferens – det är inte bara att boka första bästa plats och tro att resten kommer sköta sig själv. Planering är A och O och det man kan börja med är att göra en slags checklista. På den kan man skriva upp vilka krav som finns på utrustning, storlek, service och annat som är viktigt inför just den aktuella sammankomsten. Därefter kan man jämföra listan med dom olika hotellen för att hitta det som matchar bäst.

Vilken typ av lokal behövs för konferensen? Ska deltagarna bara sitta och lyssna eller kunna mingla runt och prata med varandra? Det gäller att man hittar ett konferenshotell med flexibla lösningar som passar ändamålet.

Tänk också på att planera måltider inför dagen – finns det att boka direkt på hotellet eller kommer man behöva komplettera med catering? Kom ihåg att kontrollera om det finns eventuella matallergier bland deltagarna också.